Verpakkingen met bietjesinkt

77% van de Nederlanders heeft een hekel heeft aan voedselverspilling, blijkt uit een eerder onderzoek van Natuur & Milieu en de Rabobank. Ook zijn zij voornemens om in 2017 minder eten weg te gooien.

De Verspillingsfabriek is een initiatief om groenten die op basis van vorm, afmeting of kleur binnen de foodbranche worden weggegooid, een tweede leven te geven in de vorm van soepen en sauzen. Om dit onder de aandacht te brengen bij retailers en consumenten ontwikkelde de Verspillingsfabriek een tijdelijke verpakking op basis van groenten.

Bietjes, spinazie en pompoenen die anders op de afvalberg terecht zouden komen, zijn gebruikt om inkt van te produceren. Soepverpakkingen bedrukt met deze inkt (inhoud en bedrukking van dezelfde groente) zijn bezorgd bij retailers in Nederland. Aangezien de productie van deze verpakkingen arbeidsintensief is, wordt er gewerkt aan een methode om dit te automatiseren. Aldus Fama Volat, een bureau voor reclame en merk activering.

www.famavolat.com

http://bit.ly/wastefactory