Empack Mechelen zet op 22 en 23 oktober een vernieuwende koers in met een reeks initiatieven die de beurservaring naar een hoger niveau moeten tillen. Met het Belgian Packaging Festival, de Packathon en live content wordt deze editie een mijlpaal voor de Belgische verpakkingssector volgens Easyfairs.
Deze editie van Empack wil meer zijn dan een presentatie van bedrijven met nieuwe materialen, machines en diensten voor de verpakkingsindustrie. Met een reeks nieuwe initiatieven probeert de organisatie om van het beursbezoek een bijzondere ervaring te maken.

Belgian Packaging Festival
Het Belgian Packaging Festival is een primeur voor Empack. In deze speciale zone op de beursvloer staan iconische Belgische merken centraal, samen met hun verpakkingspartners. ‘Ons land telt een aantal uitzonderlijk sterke merken én knowhow’, aldus Nadine Francus, group event director bij Easyfairs. ‘Met dit festival zetten we die troeven in de kijker. Het is dé ontmoetingsplek voor marketeers, ontwerpers en leveranciers rond primaire en secundaire verpakkingen.’
Packathon
In samenwerking met hogescholen AP Hogeschool, Arteveldehogeschool en LUCA vindt dit jaar ook een Packathon plaats: een hands-on wedstrijd waar studenten packaging design & branding in teamverband werken aan realistische verpakkingsvraagstukken. Aan het eind van de dag presenteren ze hun oplossing aan een professionele jury. Volgens Francus versterkt deze formule de band tussen industrie en onderwijs, wat zorgt voor frisse inzichten.
PakPraat
Ook nieuw op Empack is de live podcast Pak Praat, een samenwerking tussen NowNewNext en L’Atarimae. Drie Nederlandse hosts uit een andere generatie (Gen X, Y en Z) gaan live in gesprek met experts uit de sector over trends en uitdagingen in packaging. De opnames vinden live plaats op de beursvloer.
Sterk inhoudelijk programma
Beleving staat centraal op de beurs met een uitgebreid contentprogramma dat de actuele thema’s binnen de verpakkingswereld grondig belicht. In samenwerking met een indrukwekkende lijst van kennispartners, waaronder Green Deal Anders Verpakt, Pack4Food, Fost Plus, Robovision, UGent, Now New Next en het Vouwkarton Platform, worden bezoekers ondergedompeld in inzichten over duurzaamheid, digitalisering, Europese wetgeving, consumentengedrag, design voor e-commerce en meer. De sessies zijn gespreid over drie seminariezones op de beursvloer en vrij toegankelijk voor alle bezoekers.

Paviljoenen & themazones
‘Om het aanbod overzichtelijker te maken, heeft Empack dit jaar verschillende zones gecreëerd met een duidelijke thematische focus. In het Vouwkarton Paviljoen, georganiseerd in samenwerking met Vouwkarton Platform, staat uiteraard karton centraal, als duurzaam én creatief verpakkingsmateriaal.
De Pack Studio biedt exposanten de mogelijkheid om hun verpakkingen en materialen op een aantrekkelijke manier te presenteren. In een aparte zone in de Pack Studio wordt een selectie bekroonde ontwerpen uit de Pentawards getoond.
Het Service Pack Pavilion brengt fulfilment, logistiek en ondersteunende diensten samen. En in de Partner Village en de Knowledge Corner komen kennis- en netwerkpartners en universiteiten en hogescholen, die bedrijven begeleiden bij innovatie en duurzame groei, aan bod.
Ruime focus en sterke partnerschappen
Empack biedt bezoekers en exposanten de mogelijkheid om hun netwerk uit te breiden. Beslissingsnemers, aankopers en innovatiezoekers uit diverse sectoren, allemaal op zoek naar de nieuwste verpakkingsoplossingen zijn er van de partij. Als internationaal merk dat nationale communities samenbrengt, biedt Empack bedrijven de kans om zich in de kijker te zetten en de juiste connecties te leggen. Met ruim 130 exposanten en meer dan 3.000 verwachte bezoekers blijft Empack Mechelen de grootste verpakkingsbeurs van België. De beurs mikt niet enkel op groei in aantallen, maar vooral op relevantie: ‘We willen niet enkel machines tonen, maar ook inspireren. Bezoekers moeten hier vertrekken met nieuwe ideeën en contacten,’ aldus Francus.

EMPACK MECHELEN 2025 PRAKTISCH
- OPENINGSUREN:
woensdag 22 oktober van 10 tot 18 uur en donderdag 23 oktober van 10 tot 17 uur.
- LOCATIE:
Nekkerhal-Brussels North.
- MEER INFO:
empack-be@easyfairs.com
De Empack-app helpt bezoekers om hun weg te zoeken op de beurs en een persoonlijke agenda samen te stellen. Zo kunnen ze efficiëntie van hun beursbezoek verhogen.





