Groei in etiketten

De wereldwijde vereniging van etikettenproducenten Finat heeft de zesde Finat Radar uitgebracht. Die voorspelt voor dit jaar onder meer 3% groei in de vraag naar etiketten in Europa.

Het onderzoek laat verder zien dat zelfklevende etiketten nog steeds dominant zijn in de markt – tweederde van de ondervraagde eindgebruikers gaf aan dit soort etiketten te gebruiken en ook dit jaar geen plannen te hebben om een andere techniek te kiezen. Wel geeft één op de drie ondervraagden aan te kijken naar andere leveranciers, met name uit Oost-Europa, of naar andere productiemethoden. En dat gaat dan vooral over printen, vanwege de toenemende vraag naar kleinere oplagen, just in time-levering, meerdere versies en personalisatie.

Een zorg voor de komende jaren noemt Finat de bewustwording onder opdrachtgevers met betrekking tot de duurzaamheid van (met name zelfklevende) etiketten. De release liner waar zelfklevende etiketten op zitten, zijn een waardevolle reststroom, maar 66% van de eindgebruikers recyclet deze niet en de helft weet niet eens dat dit mogelijk is.

www.finat.com