Hervulbaar systeem Coca-Cola vervangt eenmalige verpakking

Hervulbaar systeem Coca-Cola vervangt eenmalige verpakking

Coca-Cola lanceert volgend jaar een hervulbaar systeem waarbij de consument frisdrank koopt zonder wegwerp-verpakking. Met een herbruikbare fles kunnen consumenten in onder meer de bioscoop, tankstations of op het werk frisdrank tappen met als doel de hoeveelheid verpakkingsafval te verkleinen.

Coca-Cola presenteerde haar nieuwe systeem in haar innovatiecentrum in Anderlecht. Het is een uitbreiding op het Coca-Cola systeem met bekers. ‘Consumenten kunnen vanaf volgend jaar herbruikbare flessen gebruiken die speciaal gemaakt zijn voor de koolzuurhoudende dranken’, vertelt Diego Lugagne, packaging innovation manager Europe aan het Belgisch Nieuwsblad. ‘We hebben een toestel ontwikkeld dat we volgend jaar lanceren op de Olympische Spelen in Parijs en momenteel ook al testen in België.’

Verpakking met ventiel

Het apparaat is ontwikkeld voor verkooppunten met een hoge verkoop omdat de houdbaarheid in zo’n toestel de helft korter is dan in een flesje of blik. Denk aan tankstations, bioscopen of op het werk zijn. Het verschil met een ‘gewone’ herbruikbare fles zit ‘m in de ventielen in het deksel. Die voorkomen dat de koolzuurhoudende drank door te hoge druk uit de fles spuit.

Papieren flessen

Het is niet de bedoeling dat het systeem vroeg of laat de klassieke verkoop van blikjes of flesjes vervangt. ‘Voor elke verpakking heb je een bepaald publiek of moment’, zegt Lugagne. ‘Wel is het zaak om met elke verpakking ook voor een ecologische oplossing te zorgen.’ Daarom kijkt het bedrijf ook naar papieren flessen, zoals Carlsberg die heeft. ‘Al is Coca-Cola in zo’n fles niet eenvoudig’, zegt Lugagne. ‘Daar zitten veel bubbels in – meer dan in bier – zodat je vanbinnen altijd een plastic coating nodig hebt. Er is nog veel research nodig.’