Nestlé France, Le Fourgon, Circolution en Bocoloco gaan herbruikbare roestvrijstalen statiegeldverpakkingen leveren voor kleine KitKat- en Lion-chocolaatjes, in de hoop de hoeveelheid wegwerpplastic op de snoepmarkt te verminderen.
Als onderdeel van een proefperiode van zes maanden in de regio Hauts-de-France, zullen KitKat Ball en Lion Pops chocolade verkrijgbaar zijn in roestvrijstalen verpakkingen van Circolution. Deze zijn verkrijgbaar via de app of website met een borg van € 2,00 inbegrepen in de prijs.
Na gebruik worden de lege verpakkingen rechtstreeks bij de consument opgehaald. Het statiegeld wordt volledig aan de consument terugbetaald en de verpakking wordt schoongemaakt en opnieuw gevuld voor herverdeling.
Bocoloco houdt toezicht op de traceerbaarheid van de containers om zoveel mogelijk lessen uit de proef te trekken.
‘Blij Nestlé investeert in herbruikbare verpakking’
‘We zijn erg blij dat een grote groep als Nestlé samen met ons investeert in hergebruik’, zegt Charles Christory, CEO en medeoprichter van Le Fourgon (specialist op het gebied van statiegeld voor hergebruik in Frankrijk). ‘Dit wordt verwacht door consumenten en het is een nieuw positief marktsignaal richting het einde van eenmalige verpakkingen in Frankrijk.’
Momenteel is 91% van de in Frankrijk verkochte Nestlé-verpakkingen recyclebaar of herbruikbaar. Het bedrijf streeft ernaar om 100% te bereiken tegen het einde van 2025, waarbij de proef hopelijk zal helpen om het aandeel herbruikbare verpakkingen te vergroten en plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik van de markt te houden.
KitKat en Lion als eerste via Le Fourgon
KitKat en Lion zijn de eerste zoetwarenmerken die beschikbaar zijn via Le Fourgon. De merken behoorden eerder tot de winnaars van CITEO’s oproep voor projecten, ‘EncoRe plus de réemploi’, in 2023.
Mathieu Tuau, directeur Verpakking en Duurzaamheid bij Nestlé Frankrijk, merkt op: ‘Innoveren, verkennen en experimenteren behoren tot genen van de merken KitKat en Lion die hun eerste stappen zetten in het statiegeldsysteem met Le Fourgon, ondersteund door CITEO als onderdeel van het initiatief ‘EncoRe plus de réemploi’.’
‘Met deze test van zes maanden willen we de interesse van de consument in dit aanbod in kaart brengen en proberen we een concrete oplossing te bieden om onze impact op het milieu te verminderen.’