Owens Illinois introduceert zwarte glasverpakking

Het bier ‘Ouwe Hut’ is een Leerdams project ter gelegenheid van Leerdam’s 250-jarig bestaan als glasstad. De unieke samenwerking tussen O-I, Libbey en Bier Atelier Vijfheerenlanden leverde een opvallend resultaat op waarbij een microbrouwerij wordt bediend door twee innovatieve multinationals met een rijk verleden.

“Het 250-jarig bestaan van de fabriek in Leerdam wilden we vieren BierAtelierVijfheerenlanden_1met een uniek product en een ware primeur voor de Nederlandse markt. Het zwarte glas toont perfect onze innovatieve capaciteiten op het gebied van merkonderscheidende en duurzame glasverpakkingen. Deze recentste innovatie van O-I biedt bovendien een superieure bescherming tegen licht en UV-stralen”, vertelt Gerard Pille, Sales en Distribution Director Benelux bij O-I.

250 jaar geleden markeerde de eerstesteenlegging van de fabriek van O-I in Leerdam het begin van diens rijke glasgeschiedenis. Een eeuw later werd een fabriek voor gehard glas gebouwd, wat nu de fabriek van Libbey is. De productielijnen van beide fabrieken, die zich op dezelfde site bevinden, zijn al eeuwen met elkaar verbonden. Om het 250-jarig bestaan van Leerdam als glasstad te vieren, nodigde O-I Libbey en de bierbrouwer Bier Atelier Vijfheerenlanden uit om de krachten te bundelen voor de creatie van een uniek product ter ere van deze feestelijke gebeurtenis.

Ouwehut_2Bier Atelier Vijfheerenlanden uit Leerdam brouwde het bier volgens een 18-eeuws recept. Het resultaat is een bovengistend, licht troebel, verfrissend bier met de smaak van weleer en zo’n 4,8% alcohol. Het bier werd destijds gedronken door glasmakers en de bevolking van de regio Leerdam omdat zij van drinkwater ziek werden. “We hebben het bier ‘Ouwe Hut’ genoemd,” zegt Goof van Ameijde, brouwmeester van het Bier Atelier. “Het verwijst naar de vroegere bijnaam van de glasfabriek, de GlasHütte ofwel glashut.”

“Bij lekker bier hoort ook een mooi en aangepast glas. Het juiste glas draagt namelijk bij tot de hele smaakbeleving”, vult Antoine Jordans, Vice President en General Manager EMEA bij Libbey, aan. “Ook in tafelglas is innovatie belangrijk. Wij blijven investeren in onze productiecapaciteiten en productaanbod om te beantwoorden aan vragen uit de markt en van de consumenten.” Voor Ouwe Hut kozen we voor een champagneglas, dat het feestelijke karakter van dit jubileum benadrukt, maar bovenal de schuimende aard van dit bier bewaart.

Ouwe Hut is het eerste Nederlandse bier dat wordt verkocht in zwarte flesjes van 33cl. Het jubileumpakket is verkrijgbaar bij enkele lokale slijters en bestaat uit twee flesjes bier, twee bierglazen en bierviltjes. Men kan het jubileumbier ook drinken bij een aantal Leerdamse en regionale restaurants.

Leerdam: glasfabriek van de toekomst

De Leerdamse glasfabriek van O-I, die zich in het hart van de Europese bierindustrie bevindt, produceert jaarlijks meer dan 1,3 miljard bierflessen bestemd voor zowel de Benelux als voor de internationale markt. Dankzij de investering van 21 miljoen euro in 2013 is de fabriek een van de modernste glasfabrieken in Europa. Met de investering eind 2014 van 1,7 miljoen euro in de productie van zwart glas wordt dat opnieuw onderstreept. Consumenten ervaren een drankverpakking in zwart glas als onderscheidend, mysterieus en premium. “Het ambiëren van een betere, bewustere levensstijl en een consumptiepatroon dat kwaliteit boven kwantiteit verkiest, zijn de drijvende krachten achter de heersende ‘premiumisation’-trend. Zwart glas biedt een premiumoplossing voor de blijvende vraag naar onderscheidende verpakkingen”, aldus Robert Brouwer, Specialty Business Leader bij O-I Europe.