Shelf-facer vergroot zichtbaarheid producten

Smurfit Kappa heeft de komst van de Shelf-Facer, aangekondigd. Hiermee wordt de zichtbaarheid van producten op het schap tot 50% vergroot, waardoor de potentiële verkoop aanzienlijk toeneemt. 

Uit uitgebreide tests en gegevens over klanteninzichten is gebleken dat deze oplossing veel voordelen biedt. Producten worden ermee naar voren gebracht in schapklare verpakkingen, wat de schappresentatie aanzienlijk verbetert en waardoor merken de marketingmogelijkheden in winkels ten volle kunnen benutten.  De aankondiging van de Shelf-Facer volgt op de onlangs door Smurfit Kappa uitgebrachte whitepaper over shopper marketing – Marketing on the Shelf – exactly how in control are you? – waaruit blijkt dat, ondanks dat 76% van de aankoopbeslissingen door klanten in de winkel wordt genomen, merken de krachtige marketingmogelijkheid die het biedt vaak missen, met name tijdens het aankoopmoment en op het schap.

Om deze uitdaging het hoofd te bieden heeft Smurfit Kappa de meest creatieve van haar meer dan 700 ontwerpers wereldwijd ingezet. Zij kregen de opdracht om de zichtbaarheid op het schap te maximaliseren, wat heeft geleid tot een commerciële oplossing voor merken die garandeert dat hun producten zo eenvoudig mogelijk in winkels te vinden en te kopen zijn.De Shelf-Facer zorgt ervoor dat het product constant vooraan op het schap zichtbaar is, zodat consumenten het eenvoudig kunnen vinden. Als een artikel wordt verkocht, wordt het onmiddellijk vervangen door een ander artikel dat erachter staat, wat zorgt voor verbeterde merkzichtbaarheid en een toename in de verkoop.

Betere schappresenatie

Uit recent onderzoek blijkt dat een aanzienlijke toename van de verkoop kan worden bereikt door middel van een betere schappresentatie.  Om de impact van de Shelf-Facer te kwantificeren en te begrijpen, maakte Smurfit Kappa gebruik van haar unieke eye-tracking technologie, die samen met partner Eyesee ontwikkeld is, om in kaart te brengen waarop de aandacht van de klant zich het meest richt op het schap. De resultaten tonen aan dat de Shelf-Facer de zichtbaarheid van producten op het schap tot 50% verbetert.

Arco Berkenbosch, Vice President Innovation bij Smurfit Kappa:  “Na uitgebreid tests en onderzoek te hebben gedaan, zijn we ervan overtuigd dat de Shelf-Facer een belangrijk nieuw hulpmiddel zal zijn dat merken zal helpen om meer van hun producten te verkopen in de winkel. We begrijpen hoe belangrijk het is om de aandacht van de consument te trekken tijdens het aankoopmoment en, in overeenstemming met onze voortdurende inzet om de waarde voor onze zakenpartners te maximaliseren, zijn we verheugd dat we een product hebben ontwikkeld dat bewezen heeft commercieel succes te bevorderen.”

De Shelf-Facer is maar een van de vele innovaties die op 15 april tijdens het Innovation Event van het bedrijf in Nederland gelanceerd zullen worden. De lancering van de Shelf-Facer is het meest recente voorbeeld van de bredere inzet van Smurfit Kappa om de waarde voor haar klanten te maximaliseren, door bewezen verpakkingsinnovaties te ontwikkelen voor zakelijk succes en winst tijdens dat zeer belangrijke eerste moment van de waarheid, wanneer klanten kiezen voor een bepaald merk. Het borduurt voort op de differentiatiestrategie van het bedrijf om de toekomst te openen (‘Open the future’) voor haar klanten door klantengroei te bieden door middel van inzichten en innovaties.