Papier, karton en glas populair bij Belgische consument

Papier, karton en glas populair bij Belgische consument

Papier en karton zijn volgens recent onderzoek(*) de populairste verpakkingsmaterialen onder Belgische consumenten, met glas als derde keus. Vier op de tien Belgen beschouwen papier en karton als de milieuvriendelijkste optie, zo blijkt uit een studie uitgevoerd in opdracht van Papier.be en Two Sides. De waardering voor deze materialen is vooral gebaseerd op hun recycleerbaarheid, gebruiksgemak en gepercipieerde milieuvriendelijkheid.

Verpakkingskeuze beïnvloedt koopgedrag

Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid van verpakkingen een steeds grotere rol speelt bij aankoopbeslissingen. Zo vermijdt 35% van de respondenten winkels die veel niet-duurzame verpakkingen gebruiken. Daarnaast zegt een derde van de ondervraagden al van merk te zijn veranderd omwille van minder duurzame verpakkingskeuzes. Evenveel consumenten geven aan bereid te zijn extra te betalen voor producten die duurzaam verpakt zijn.

Papier en karton scoren op meerdere vlakken

Papier en karton worden door een meerderheid van de respondenten geassocieerd met positieve eigenschappen. Zo vindt 46% deze materialen het gemakkelijkst te recycleren en beschouwt 73% ze als composteerbaar. Ook op het vlak van licht gewicht en praktische voordelen scoren ze beter dan andere verpakkingsmaterialen. Een kwart van de consumenten geeft bovendien aan de voorkeur te geven aan deze materialen omwille van hun designmogelijkheden.

‘Consumenten willen verpakkingen die gemakkelijk recycleerbaar zijn en dus beter zijn voor de planeet. Belgen zijn bereid hiervoor inspanningen te leveren in hun keuze tussen merken en winkels. Ze verwachten daarom dat merken en supermarkten nu nog meer werk maken van gemakkelijk recycleerbare verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen. Dat is “de” troef van papier- en kartonverpakkingen die door hun grondstof, productieproces en recycleerbaarheid een schoolvoorbeeld van circulariteit zijn’, aldus Firmin François, voorzitter van Papier.be.

Glas geniet ook waardering, plastic blijft achter

Naast papier en karton (42%) geniet ook glas aanzienlijke waardering met 31% van de stemmen, vooral vanwege de milieuvriendelijke eigenschappen. Metaal (10%) en herbruikbare textielverpakkingen (8%) scoren aanzienlijk lager. Plastic wordt slechts door 9% als duurzaam beschouwd en blijft daarmee ver achter in de perceptie van de Belgische consument.

Grote verschillen in milieubeleving

Volgens de resultaten scoort papier en karton meer dan vier keer hoger dan plastic op zowel milieuvriendelijkheid als recycleerbaarheid. In vergelijking met metaal liggen de scores eveneens beduidend hoger. Ook herbruikbare textielverpakkingen worden op beide vlakken ruim ingehaald. Alleen glas komt enigszins in de buurt, maar ook daar blijven papier en karton circa 1,4 keer beter scoren.

Kritisch consumentengedrag en gedeelde verantwoordelijkheid

Hoewel consumenten bereid zijn hun gedrag aan te passen, leggen zij ook een duidelijke verantwoordelijkheid bij merken en retailers. Vooral jongere consumenten (18-24 jaar) verwachten meer actie: 65% uit deze groep vindt dat bedrijven meer moeten doen om duurzame verpakkingen te promoten. Verder geeft 70% van de respondenten aan dat duidelijke recyclage-instructies prominenter zichtbaar moeten zijn op verpakkingen.

Opvallend is het wantrouwen ten aanzien van duurzaamheidsclaims op verpakkingen: slechts 28% vertrouwt deze, terwijl 30% aangeeft ze zelden of nooit te vertrouwen. Tegelijkertijd beschouwt een meerderheid van de consumenten zichzelf mede verantwoordelijk: 59% zegt dat duurzaamheid vandaag meer invloed heeft op hun aankoopkeuze dan vijf jaar geleden.

* Dit blijkt uit de resultaten van een Europees onderzoek naar verpakkingsvoorkeuren van consumenten in opdracht van TwoSides en Papier.be bij meer dan 10.000 consumenten in Europa, waaronder 621 Belgen.