Mondi wil DS Smith overnemen: fusiewaarde 11,7 miljard euro

Mondi wil DS Smith overnemen: fusiewaarde 11,7 miljard euro

Na de megafusie in september 2023 van Smurfit Kappa en WestRock met een gecombineerde waarde van 18,5 miljard euro volgt nu Mondi die een bod overweegt op DS Smith waarbij de mogelijke fusie een gecombineerde waarde van meer dan 11,7 miljard euro zal opleveren. 

De aankondiging over de belangstelling van Mondi in DS Smith zorgde ervoor dat de aandelen van DS Smith met 13% stegen, wat de marktwaarde op 4,49 miljard Engelse pond (€ 5.258.045.885) bracht – ondanks dat de aandelenkoers bijna gehalveerd was ten opzichte van het hoogste punt ooit in 2018. Ondertussen daalden de aandelen van Mondi met 3,7%. op de Londense beurs.

Marktleider

Mondi gelooft dat een mogelijke combinatie van aandelen met DS Smith een kans biedt om een ​​marktleider te worden in Europese, op papier gebaseerde, duurzame verpakkingsoplossingen’, aldus het in Weybridge gevestigde bedrijf. Een bod op DS Smith door Mondi, dat volgens de Britse overnameregels tot 7 maart de tijd heeft om een bod uit te brengen, is na Smurfit Kappa en WestRock de tweede recente miljardenpoging tot consolidatie in de papier- en verpakkingsindustrie.

Verkoop drie fabrieken

Onlangs verkocht Mondi drie verpakkingsfabrieken aan de Gotek Group voor RUB 1,6 miljard in 2022 en ook haar grootste fabriek in Rusland werd in september verkocht aan vastgoedontwikkelaar Sezar Group voor RUB 80 miljard waarmee het haar vertrek uit Rusland voltooide.

Conform Regels 2.6(a), 2.7 en 2.8 van de Stadswet inzake overnames en fusies moet Mondi vóór 7 maart 2024 om 17.00 uur een stevig bod uitbrengen om de actie door te laten gaan. Deze deadline kan worden verlengd met toestemming van het Takeover Panel.

All-share combinatie

In een verklaring zegt Mondi: ‘Mondi gelooft dat een mogelijke all-share combinatie met DS Smith een kans biedt om een ​​marktleider te creëren in Europese voor papieren, duurzame verpakkingsoplossingen.’

De verkoop van papieren verpakkingen steeg fors tijdens de COVID-19-pandemie, toen consumenten overgingen op e-commerce. De sector kende in 2023 echter lage volumes en prijzen als gevolg van moeilijke marktomstandigheden, waaronder de gevolgen van de Europese energiecrisis.